Politický systém ve Vietnamu

Vietnamská socialistická republika je v současnosti svobodným, suverénním a jednotným státem, jehož veškerá moc patří lidu. Komunistická strana je pod dohledem lidu a na základě této kontroly je za svou činnost neustále zodpovědná před vlastním národem za svoje rozhodnutí, neboť působí v rámci ústavního zákona. Veškerá legitimita se odvíjí od moci lidu a politické uspořádání i celková moc je kvůli její koncentraci rozdělována. Ústavní právo je uplatňováno vzhledem k zaručení vyšší ochrany a respektování základních lidských práv a rovněž i kvůli zlepšování právní odpovědnosti mezi státem a občany.



Politický systém
Vietnam je republikou se systémem jedné politické strany a jednokomorovým parlamentem. Princip politického uspořádání je rozdělen na moc zákonodárnou, výkonnou a soudní, což znamená, že je tedy zamezováno jakékoliv tendenci ke koncentraci moci. Systém se rovněž skládá z mnoha dalších různých součástí, kde institucionální podstatu tvoří ústavní složky jako stát, politická strana, neústavní složky, které tvoří hromadné sdělovací prostředky a náboženské instituce.
Lidé vykonávají státní moc prostřednictvím přímé demokracie či zastupitelské demokracie prostřednictvím Národního shromáždění, lidových rad a jiných státních orgánů. Poslanci Národního shromáždění a lidové rady se řídí zásadou univerzálnosti, rovnosti, přímého a tajného hlasování. Stát je řízen v souladu s ústavou a zákony.
Vládnoucí strana podle ustanovení článku 4 Ústavy z roku 2013 má více než 4,5 miliony členů. Její ideový základ vychází z marxismu-leninismu a myšlenek Ho Či Mina. Nejvyšším řídícím orgánem Vietnamské komunistické strany je Ústřední výbor Komunistické strany Vietnamu, který je volen na celostátním stranickém Sjezdu.
Více na webových stránkách: http://dangcongsan.vn
Hospodářské zřízení
V současnosti se Vietnam zaměřuje na socialisticky orientované tržní hospodářství. Jedná se tedy v podstatě o tržní hospodářství, které je řízeno socialistickým právním státem. V případě soukromého hospodaření je legálně získaný majetek i kapitál chráněn státem.
Státní sektor si udržuje vedoucí úlohu (např. zpracování ropy, výroba cementu nebo stavba lodí), ale podniky různých hospodářských sektorů se mohou sdružovat ke společnému podnikání. Tímto stát podporuje zahraniční subjekty a jednotlivce k tomu, aby ve Vietnamu investovaly svůj finanční kapitál a výrobní postupy.

Ústava a právní systém
Ústava z roku 2013 obsahuje ustanovení o rovnosti občanů před zákonem a zaručuje základní práva občanů jako právo volit a být volen, právo na nedotknutelnost osobního života a obydlí bez rozhodnutí lidového soudu nebo prokuratury, právo na svobodu projevu a zachování listovního tajemství, právo na svobodu pohybu a pobytu, zajištění rovných příležitostí pro muže a ženy.
Dále je umožněno právo jak organizacím, tak i jednotlivcům podávat návrhy, připomínky a stížnosti k činnosti jakéhokoliv státního orgánu. Je zajišťována také ochrana investic a péče o zdraví lidu, právo na práci a existenci zavádějícího systému sociálního zabezpečení pro seniory či osoby se zdravotním postižením, právo na vzdělání, uměleckou a literární činnost.
Národní shromáždění
Národní shromáždění je nejvyšší zastupitelský orgán lidu a mocenský orgán Vietnamské socialistické republiky. Jedná se o jediný orgán s ústavní a legislativní pravomocí. Národní shromáždění dohlíží a vykonává dozor v oblastech vnitřní a zahraniční politiky státu, obraně a bezpečnosti, o úkolech hospodářství a hlavních zásadách státního aparátu.
Funkční období národního shromáždění je 5 let. Národní shromáždění vytváří dvě rady, tedy Radu národní obrany a bezpečnosti a Radu národností a specializované výbory, např. výbory pro obranu, bezpečnost a zahraniční politiku, legislativu, hospodářství a rozpočet, kulturu, školství mládež a děti, sociální otázky, životní prostředí, vědu a techniku.
Předseda Národního shromáždění je rovněž jako poslanec tímto Národním shromážděním volen, a to na základě návrhu jmenování Ústředního výboru Komunistické strany Vietnamu. V současnosti je historicky první ženou a rovněž i předsedkyní Národního shromáždění paní Nguyen Thi Kim Ngam, která zastává funkční období pro rok 2016 až 2021.
Podle Ústavy z roku 2013 v článku 70 má Národní shromáždění tyto pravomoci: měnit ústavu a zákony, rozhodovat o měnové politice země, volit a odvolávat z funkce předsedu a místopředsedu Národního shromáždění, předsedu vlády, hlavní soudce Nejvyššího lidového soudu, předsedu Nejvyššího lidové prokuratury, rozhodovat o zřízení či zrušení ministerstva, rozhodovat o národní obraně či bezpečnosti a zahraniční politice.
Více na webových stránkách: http://quochoi.vn

Hlavou státu je prezident
V čele státu stojí prezident volený Národním shromážděním, který pochází z řad jeho poslanců. Prezident jako hlava státu může být zvolena do své funkce opakovaně. Prezident je volen zejména z důvodu reprezentování Vietnamské socialistické republiky v oblastech vnitřní a zahraniční politiky. Prezidentem pro období 2016 – 2021 byl zvolen pan Tran Dai Quang.
Prezident republiky má podle Ústavy z roku 2013 v článku 88 tyto následující pravomoci: 1. Vyhlašovat Ústavu, zákony a nařízení. 2. Podat návrhy Národnímu shromáždění na volbu do funkce či odvolání z funkce místopředsedu nebo předsedu vlády. 3. Podávat návrhy Národnímu shromáždění na volbu do funkce či odvolání z funkce předsedy Nejvyššího soudu a předsedy Nejvyšší lidové prokuratury.
K dalším pravomocím prezidenta patří: 4. Vykonává funkci nejvyššího velitele lidových ozbrojených sil. Zastává funkci předsedy Rady národní obrany a bezpečnosti. 5. Rozhoduje o udělení medailí, státních vyznamenání a čestných titulů. 6. Přijímá velvyslance zplnomocněných zástupců cizích zemí. Rozhoduje o jmenování či odvolání velvyslanců Vietnamské socialistické republiky a zároveň rozhoduje také o vyjednávání či podpisu mezinárodních dohod ve jménu státu.
Více na webových stránkách: http://trandaiquang.org/
Vláda je nejvyšším orgánem státní správy Vietnamské socialistické republiky a nejvyšším výkonným orgánem Národního shromáždění. Vláda je odpovědná Národnímu shromáždění, Stálému výboru Národního shromáždění a prezidentovi, kterým podává zprávy o své činnosti.
Vláda je složena z předsedy vlády, místopředsedů vlády, ministrů a vedoucích orgánů na úrovni ministerstva. Podle článku 96 Ústavy z roku 2013 má vláda následující povinnosti a pravomoci: 1. Organizace provádění ústavy, zákonů a usnesení Národního shromáždění. 2. Navrhování a vypracování politik, které mají být předloženy Národnímu shromáždění. 3. Ochrana práv a zájmu státu a společnosti, zajištění lidských práv, pořádku a bezpečnosti.
K dalším povinnostem a pravomocem patří: 4. Unifikované řízení ekonomiky, kultury a společnosti, vzdělávání, zdraví, vědy, techniky, životního prostředí, informací, komunikace, zahraničních záležitostí, národní obrany a bezpečnosti. 5. Unifikované řízení státní správy: kontrola, vyšetřování a vyřizování stížnosti a prevence proti korupci ve státním aparátu.
Více na webových stránkách: http://www.chinhphu.vn/
Nejvyšší lidový soud
Nejvyšší lidový soud je nejvyšším soudním orgánem Vietnamské socialistické republiky v článku 104 na základě Ústavy z roku 2013. Funkční období Nejvyššího soudu je pětileté. Jeho soudci a porotci rozhodují nezávisle a řídí se pouze zákony, proto je agenturním organizacím zakázáno zasahovat do rozhodování soudců nebo porotců.
Do struktury Nejvyššího soudu patří: rada soudců, výbor soudců, Ústřední vojenský soud, trestní, civilní a odvolací soud. Postupy odvolacího řízení a odvolací řízení v prvním stupni jsou zaručeny. Rovněž je zajištěno právo na obhajobu obviněného a právo na ochranu oprávněných zájmů zúčastněných stran.
Předsedu Nejvyššího lidového soudu jmenuje a odvolává z funkce Národní shromáždění. Místopředsedové a soudci jsou jmenováni a odvoláváni prezidentem republiky na základě návrhu předsedy soudu.

Nejvyšší lidová prokuratura
Nejvyšší lidová prokuratura kontroluje, jestli ministerstva a orgány na úrovni ministerstev včetně dalších podřízených orgánů. Dále kontroluje orgány místní správy, hospodářské a společenské organizace, jednotky ozbrojených sil a občany a dodržování zákonů. To vše na základě článku 107 v Ústavě z roku 2013.
Předseda Nejvyšší lidové prokuratury je volen a odvoláván Národním shromážděním, a to na základě návrhu prezidenta republiky. Místopředsedy, prokurátory a vyšetřovatele jmenuje a odvolává prezident republiky, a to na návrh předsedy Nejvyšší lidové prokuratury.
Místní orgány státní moci
Místními orgány státní moci jsou Lidové rady a Lidové výbory a jsou organizovány podle území místní správy dle venkovských, městských, ostrovních a zvláštních správních a ekonomických celků podle zákona. Lidová rada je místní vládní mocenský orgán, který je volen lidmi a zodpovídá se místnímu obyvatelstvu. Lidové výbory organizují realizaci ústavy a zákonů v příslušných lokalitách.
Společensko-politické organizace
Podle článku 9 Ústavy z roku 2013 je Vietnamská vlastenecká fronta politickou základnou lidové státní moci. Zastupuje občany a zároveň je i mobilizuje k tomu, aby uplatňovali svoje právo na dozor nad činnostmi státních orgánů, lidmi volených zástupců a pracovníků státních orgánů včetně úředníků.
Podle článku 10 Ústavy z roku 2013 jsou vietnamské odbory společensko-politické organizace dělnické třídy a pracovníků. Jsou založeny na dobrovolném základě kvůli ochraně práv a zájmů zaměstnanců a úředníků. Vykonávají dohled nad činnostmi státních orgánů a hospodářskými organizacemi. Mobilizují dělníky ke studiu, zvyšování odborné kvalifikace a obraně vlasti.
Ostatní společensko-politické organizace jako Asociace rolníků Vietnamu, Unie Ho Či Minovy komunistické mládeže, Vietnamská ženská unie a Asociace válečných veteránů sehrály důležitou úlohu při osvobozování vlasti. Dnes tyto organizace dobrovolně zastupují a ochraňují práva a zájmy svých členů.

Závěrem
Státní moc se ve Vietnamské socialistické republice podobně jako v České republice člení na zákonodárnou, výkonnou a soudní moc. Zákonodárnou moc ve Vietnamu tvoří jednokomorové Národní shromáždění, kdežto v České republice dvoukomorový Parlament, tj. Poslanecká sněmovna a Senát. Výkonnou moc zahrnuje v obou zemích vláda a jednotliví prezidenti. Soudní moc je reprezentována nezávislými soudy.
Ústava je ve Vietnamské socialistické republice stejně jako v České republice základním zákonem státu s nejvyšším právním účinkem. To znamená, že v obou státech musí být všechny ostatní právní dokumenty v souladu s Ústavou. Ve Vietnamu jsou tedy Národní shromáždění, prezident, vláda, lidový soud a lidová prokuratura včetně jiných orgánů státu a celého národa odpovědní za ochranu ústavy.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Příběhy bezpráví XXVII. Nečinnost soudu při ochraně osobnosti

Česko-vietnamské obchodní fórum zkoumá příležitosti z EVFTA