Příběhy bezpráví XXV.: Městská policie vstoupila do prostor
Pracovníci
stavebního úřadu ve Vyškově neoprávněně vykázali z místa
jednání paní M. HerXXX, investorku firmy vč. stavby,
jakož účastníka řízení a zároveň nevysvětlili účast
příslušníků Městské policie Vyškov, ačkoliv žádný z
účastníků řízení neudělil souhlas k jejich setrvání na
místě.
Advokát
Mgr. Freund v dokumentu s názvem „Žádost o vysvětlení postupu“
(ze dne 30. 1. 2008) uvádí, cit: „Důvod vstoupit
strážníkům do živnostenské provozovny dle § 17c zákona
č. 553/1991 Sb., o obecní policii, v platném znění, nebyl
splněn, stejně jako důvod dle ust. § 16 téhož zákona, když
žádná důvodná obava o život nebo zdraví osoby či větší
škody na majetku zde naplněna nemohla být.“
Ústava
je nejvyšší zákon v ČR a jeho součástí je Listina základních
práv a svobod (ústavní zákon č. 2/1993). Vzhledem k tomu, že
Ústavní zákony včetně LZPS mají vyšší právní sílu než
zákony, tak tady nastává zásadní problém: „Pokud je obydlí
užíváno také pro podnikání nebo provozování jiné hospodářské
činnosti, mohou být takové zásahy zákonem dovoleny, též je-li
to nezbytné pro plnění úkolů veřejné správy.“
Obsah:
1)
Žádost o vysvětlení postupu obecní policie
2)
Zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii
3)
Listina základních práv a svobod
4)
Nahlížení do katastru nemovitostí
5)
Závěrečné shrnutí
1)
Žádost o vysvětlení postupu obecní policie
Ze
dne: 30. 1. 2008
Naše
značka: S24007, Mgr. Marek Freund
Adresováno:
Starosta města Vyškov
Obracím
se na Vás jako právní zástupce společnosti I. M. H., s. r. o.,
se sídlem ve Vyškově, když v příloze přikládám též
plnou moc.
Dne
9. 10. 2007 provedl stavební úřad Městského úřadu ve Vyškově
stavební dozor na užívání objektu firmy ObhXXX, HerXXX,
Vyškov, Havlíčkova v řízení zahájeném dne 23. 8. 2007.
Tohoto úkonu se zúčastnili – stavební úřad v zastoupení
Š. VerXXX a Ing. arch. P. ŽákXXX, dále za I.
M. H., s. r. o., jeho jednatel S. HerXXX a právní zástupce
Mgr. Marek Freund a JUDr. K. Střelec, advokát,
právní zástupce R. ObhlXXX, dále byl přítomen pan Živan
Loukota, který však nebyl účastníkem řízení, jen měl
oprávnění otevírat prostoru úkonu nepřítomného R. ObhlXXX.
Tento
úkon začal v 9 hodin, kdy do objektu na místě samém dorazily
paní VerXXX a Ing. arch. ŽákXXX spolu s doprovodem
městské policie v počtu dvou uniformovaných strážníků Městské
policie Vyškov. Tito strážníci, aniž by bylo uvedeno, za
jakým účelem do objektu došli, dělali doprovod pracovníkům
stavebního úřadu po celou dobu výkonu státního dozoru a
vstupovali do všech prostorů v objektu, tedy nikoli
do živnostenských provozoven určených pro zákazníky. Tito
strážníci vstupovali do prostorů soukromých, které nejsou
přístupny jinak veřejnosti. Navíc v průběhu konání
státního dozoru pořizovali, jak nám sami sdělili, zvukový
záznam. Byli přítomni celému řízení a vyslechli si veškerá
sdělení účastníků u tohoto úkonu, přičemž je i možné, že
ústní sdělení zde mohli zachytit i na své záznamové
zařízení.
Pracovníci
stavebního úřadu na místě nevysvětlili jejich účast, přičemž
z důvodu jejich jednoznačné příslušnosti k Městské policii
Vyškov, jak bylo patrné z jejich uniformy, nebylo možné tyto
pracovníky vykázat z prostorů, jelikož šlo o veřejné činitele.
Žádný z účastníků souhlas k jejich setrvání na místě
neudělil, přesto pracovníci stavebního úřadu místo, aby tyto
strážníky z místa jednání vykázali, neoprávněně vykázali
z místa jednání paní M. HerXXX, spolumajitelku firmy I.
M. H., s. r. o. a investorku stavby, která však měla být jako
účastník přítomna. Naopak jim nevadila přítomnost naprosto
do řízení nezúčastněné osoby Živana Loukoty, který přes
naše námitky vůči pracovníkům stavebního úřadu setrval na
místě a v podstatě vyslechl veškerá sdělení účastníků.
Důvod
vstoupit strážníkům do živnostenské provozovny dle § 17c
zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, v platném znění,
nebyl splněn, stejně jako důvod dle ust. § 16 téhož zákona,
když žádná důvodná obava o život nebo zdraví osoby či větší
škody na majetku zde naplněna nemola být.
Obracím
se tímto na Vás jakožto osobu, jež městskou policii řídí,
abytste prošetřil tuto událost a podal vysvětlení, proč
inkriminovaného dne 9. 10. 2007 vstoupili do objektu firmy
ObhlXXX, HerXXX, Vyškov, ulice Havlíčkova spolu s pracovnicemi
stavebního úřadu dva strážníci městské policie, proč tito
strážníci vstupovali do veřejnosti nepřístupných prostor
objektu, jako jsou kanceláře a chodba v soukromé části
objektu, proč v průběhu státního dozoru pořizovali zvukový
záznam. Toto dolože souhlasem oprávněné osoby, která tuto
asistenci vyžadovala s odůvodněním ve vztahu k zákonu o
obecní policii. Současně žádáme o sdělení, jak bylo naloženo
s nahrávkou, kterou městská policie při úkonu pořídila.
V
příloze předkládáme protokol ze dne 9. 10. 2007, ve kterém
stavební přad přítomnost těchto dvou strážníků vůbec
nevysvětluje. Máme tedy tedy důvodné pochybnosti o oprávnění
pracovníků stavebního úřadu zjednat si k úkonu, k jeho
asistenci městskou policii, když zde nebyly důvody pro jejich
přítomnost zákonem dány, nebyl zde ani udělen k jejich účasti
ze strany přítomných souhlas a ani v průběhu úkonu jejich
přítomnost pracovníky stavebního úřadu vysvětlena. Rozhodně
pak zvukový záznam na místě samém, byť třeba jen monitorovací,
neměla městská policie právo pořizovat. Jsme toho názoru, že v
daném případě došlo k protizákonnému zásahu do našich
práv, když v našem objektu asistovala městská policie,
přičemž tuto asistenci mohli spatřit a spatřili naši
zaměstnanci, zákazníci, rodinní příslušníci a známí, kteří
si ji mohli vysvětlovat jako defamující,
kriminalizující, tedy z jejich pohledu v náš neprospěch.
Tato událost může pak negativně ovlivnit jejich vztahy vůči
naší společnosti, a to jak obchodní tak mezilidské.
Očekávám
Vaši zprávu o výsledku šetření a vysvětlení. Předpokládám,
že toto šetření proběhne objektivně bez ohledu na skutečnost,
že se inkriminovaného úkonu účastnili Vaši podřízení
pracovníci, tedy že bude vyšetřený nestranným.
S
pozdravem
Mgr.
Freund, advokát
2)
Zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii
§
16 Oprávnění otevřít byt nebo jiný uzavřený prostor
(1)
Je-li důvodná obava, že je ohrožen život nebo zdraví osoby
anebo hrozí-li větší škoda na majetku, je strážník
oprávněn otevřít byt nebo jiný prostor (dále jen „byt“),
vstoupit do něho a provést v souladu s tímto zákonem
zákroky, úkony nebo jiná opatření k odvrácení
bezprostředního nebezpečí.
(2)
Při provádění zákroků, úkonů nebo jiných opatření podle
odstavce 1 je strážník povinen zajistit přítomnost nezúčastněné
osoby, nemusí tak učinit, hrozí-li nebezpečí z prodlení.
(3)
Po provedení zákroků, úkonů nebo jiných opatření podle
odstavce 1 je strážník povinen neprodleně vyrozumět uživatele
bytu a zabezpečit zajištění bytu, nemůže-li tak učinit
uživatel nebo jiná oprávněná osoba.
(4)
O otevření bytu a provedených opatřeních sepíše strážník
úřední záznam.
Zdroj:
Systém ASPI – stav k 12. 11. 2019 do částky 124/2019 Sb. a
35/2019 Sb. m. s. 553/1991 Sb. - o obecní policii – stav k 31.
12. 2008.
§
16 Oprávnění otevřít byt nebo jiný prostor
(1)
Je-li důvodná obava, že je ohrožen život nebo zdraví osoby
anebo hrozí-li větší škoda na majetku, je strážník
oprávněn otevřít byt nebo jiný uzavřený prostor (dále jen
„byt“), vstoupit do něho a provést v souladu s tímto zákonem
zákroky, úkony nebo jiná opatření k odvrácení
bezprostředního nebezpečí.
(2)
Při provádění zákroků, úkonů nebo jiných opatření podle
odstavce 1 je strážník povinen zajistit přítomnost nezúčastněné
osoby; nemusí tak učinit, hrozí-li nebezpečí z prodlení.
(3)
Po provedení zákroků, úkonů nebo jiných opatření podle
odstavce 1 je strážník povinen neprodleně vyrozumět uživatele
bytu a zabezpečit zajištění bytu, nemůže-li tak učinit
uživatel nebo jiná oprávněná osoba.
(4)
O otevření bytu a provedených opatřeních sepíše strážník
úřední záznam.
Zdroj:
ÚZ č. 1229 - Účinnost k 1. 1. 2017
§
17c Oprávnění ke vstupu do živnostenských provozoven
Strážník
je při plnění úkolů obecní policie oprávněn vstupovat v
živnostenských provozovnách v prodejní nebo provozní době do
všech prostor určených pro zákazníky. Tím není dotčeno
ustanovení § 16, pokud jde o vstup do bytu nebo jiného uzavřeného
prostoru.
Zdroj:
Systém ASPI – stav k 12. 11. 2019 do částky 124/2019 Sb. a
35/2019 Sb. m. s. 553/1991 Sb. - o obecní policii – stav k 31.
12. 2008.
§
17c Oprávnění ke vstupu
(1)
Strážník je při plnění úkolů obecní policie oprávněn
vstupovat v živnostenské provozovně, v herně, kasinu a dalších
prostorách, kde jsou provozovány hazardní hry, v prodejní
nebo provozní době do všech prostor určených pro zákazníky.
(2)
Strážník je při plnění úkolu obecní policie oprávněn
vstupovat do živnostenské provozovny, do herny, kasina a dalších
prostor, kde jsou provozovány hazardní hry, a to i po
skončení prodejní nebo provozní doby, pokud
a)
je to nezbytné z důvodu zajištění veřejného pořádku, nebo
b)
lze mít důvodně za to, že jsou zde osobě mladší 18 let
prodávány nebo podávány
1.
alkoholické nápoje nebo je zde této osobě jinak umožněno jejich
požívání, nebo
2.
tabákové výrobky, kuřácké pomůcky, bylinné výrobky určené
ke kouření, elektronické cigarety nebo jejich náhradní náplně
nebo je zde této osobě jinak umožněno jejich užívání.
(3)
Strážník je při plnění úkolu obecní policie oprávněn
vstupovat do herny, kasina a dalších prostor, kde jsou
provozovány hazardní hry, a to i po skončení prodejní nebo
provozní doby, také tehdy, lze-li mít důvodné za to, že se zde
hazardní hry účastní osoba mladší 18 let.
(4)
Každý je povinen umožnit strážníkovi vstup do míst podle
odstavců 1 až 3. Tím není dotčena úprava vstupu do obydlí,
jiného prostoru nebo na pozemek.
(5)
Nelze-li jinak dosáhnout splnění úkolu obecní policie, je
strážník oprávněn za účelem vstupu do míst podle odstavců 2
až 3 tato místa otevřít nebo jiným způsobem si do nich zjednat
přístup, v případě nutnosti i za použití síly.
Zdroj:
ÚZ č. 1229 - Účinnost k 1. 1. 2017.
3)
Listina základních práv a svobod
Ústava
(zákon č. 1/1993 Sb.) a Listina základních práv a svobod
(zákon č. 2/1993 Sb.) tvoří soubor právních předpisů nejvyšší
právní síly. Podle současné Listiny základních práv a svobod
(LZPS) je obydlí nedotknutelné a není dovoleno do něj vstoupit
bez souhlasu toho, kdo v něm bydlí.
Podle
LZPS, článku č. 12 (1) Obydlí je nedotknutelné. Není dovoleno
do něj vstoupit bez souhlasu toho, kdo v něm bydlí. (2) Domovní
prohlídka je přípustná jen pro účely trestního řízení, a to
na písemný odůvodněný příkaz soudce. Způsob provedení
domovní prohlídky stanoví zákon.
Podle
odst. (3) Jiné zásahy do nedotknutelnosti obydlí mohou být
zákonem dovoleny, jen je-li to nezbytné pro ochranu života nebo
zdraví osob, pro ochranu práv a svobod druhých anebo pro odvrácení
závažného ohrožení veřejné bezpečnosti a pořádku.
Pokud je obydlí užíváno také pro podnikání nebo provozování
jiné hospodářské činnosti, mohou být takové zásahy zákonem
dovoleny, též je-li to nezbytné pro plnění úkolů veřejné
správy.
Zdroj:
Listina základních práv a svobod /poslední změna zákona 1.
1. 1999/, ÚZ: Ústava ČR a Listina základních práv a svobod, č.
1158, Pavlíček, V. a kol. Ústava a ústavní řád. Komentář. 2
díl. Praha : Linde, 2002.
4)
Nahlížení do katastru nemovitostí
Podle
informací z katastru nemovitostí stavba č. p. 730 stojí na
pozemku p. č. 258/2, 259/2 a jedná se o víceúčelovou stavbu s
50:50 vlastnickým právem 2 podnikajících osob. Jedná-li se o 2
samostatné bytové jednotky, tak ty jsou včetně ostatních
prostor podle informací z katastru nemovitostí určeny k podnikání,
resp. majetkem podnikajících osob a dne 9. 10. 2007 zde
probíhaly úkony veřejné správy (stavební dozor na základě
řízení ze dne 23. 8. 2007).
Podle
zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii dle § 17c je
strážník při plnění úkolů obecní policie oprávněn
vstupovat do živnostenské provozovny v prodejní nebo provozní
době do všech prostor určených pro zákazníky. Podle § 16 je
strážník oprávněn otevřít byt nebo jiný uzavřený
prostor, je-li důvodná obava, že je ohrožen život nebo zdraví
osoby anebo hrozí-li větší škoda na majetku.
Podle
Listiny základních práv a svobod (LZPS) dle článku 12: Je
obydlí nedotknutelné a není dovoleno do něj vstoupit bez souhlasu
toho, kdo v něm bydlí. Domovní prohlídka je určena jen pro
účely trestního řízení, a to na písemný odůvodněný příkaz
soudce. Dále podle LZPS: Jiné zásahy do nedotknutelnosti obydlí
mohou být zákonem dovoleny, je-li to nezbytné pro ochranu života
a zdraví osob.
Ústava
je nejvyšší zákon v ČR a jeho součástí je Listina základních
práv a svobod. Vzhledem k tomu, že Ústavní zákony včetně
LZPS mají vyšší právní sílu než zákony, tak tady nastává
zásadní problém: „(3) ...Pokud je obydlí užíváno také
pro podnikání nebo provozování jiné hospodářské činnosti,
mohou být takové zásahy zákonem dovoleny, též je-li to nezbytné
pro plnění úkolů veřejné správy.“
5)
Závěrečné shrnutí
Zjednodušeně
podle advokáta Mgr. Freunda:
1.
Dne 9. 10. 2007 provedl stavební úřad Městského úřadu ve
Vyškově stavební dozor na užívání objektu firmy
ObhXXX, HerXXX, Vyškov, Havlíčkova v řízení zahájeném
dne 23. 8. 2007.
2.
Strážníci, aniž by bylo uvedeno, za jakým účelem do objektu
došli, dělali doprovod pracovníkům stavebního úřadu po celou
dobu výkonu dozoru a vstupovali do všech prostorů v
objektu, tedy nikoli do živnostenských provozoven určených
pro zákazníky. Tito strážníci vstupovali do prostorů
soukromých, které nejsou přístupny jinak veřejnosti.
3.
Žádný z účastníků souhlas k jejich setrvání na místě
neudělil, přesto pracovníci stavebního úřadu místo, aby
tyto strážníky z místa jednání vykázali, neoprávněně
vykázali z místa jednání paní M. HerXXX,
spolumajitelku firmy I. M. H., s. r. o. a investorku stavby, která
však měla být jako účastník přítomna.
4.
Důvod vstoupit strážníkům do živnostenské provozovny dle §
17c zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, v platném
znění, nebyl splněn, stejně jako důvod dle ust. § 16 téhož
zákona, když žádná důvodná obava o život nebo zdraví osoby
či větší škody na majetku zde naplněna nemohla být.
5.
Vzhledem časové události ke dni 9. 10. 2007 bylo nutné využít
program ASPI (automatizovaný systém právních informací, kde
jsou veškeré texty dostupné v aktualizovaných a dřívějších
zněních s možností porovnání změn. Zákon č. 553/1991 Sb., o
obecní policii ke stavu do 31. 12. 2008, nikoliv s účinností ke
dni 1. 1. 2017.
Do
hloubky podle vyhodnocených skutečností:
6.
Podle Listiny základních práv a svobod (LZPS) dle článku 12: (1)
Je obydlí nedotknutelné a není dovoleno do něj vstoupit bez
souhlasu toho, kdo v něm bydlí. (2) Domovní prohlídka
je určena jen pro účely trestního řízení, a to na písemný
odůvodněný příkaz soudce. Dále podle LZPS: (3) ...Jiné zásahy
do nedotknutelnosti obydlí mohou být zákonem dovoleny, je-li to
nezbytné pro ochranu života a zdraví osob.
7.
Podle informací z katastru nemovitostí stavba č. p. 730
stojí na pozemku p. č. 258/2, p. č. 259/2 a jedná se o
víceúčelovou stavbu s 50:50 vlastnickým právem 2 podnikajících
osob. Jedná-li se o 2 samostatné bytové jednotky, tak ty
jsou včetně ostatních prostor podle informací z katastru
nemovitostí určeny k podnikání,
resp. majetkem podnikajících osob
a dne 9. 10. 2007 zde probíhaly úkony veřejné správy (stavební
dozor na základě řízení ze dne 23. 8. 2007).
8.
Ústava je nejvyšší zákon v ČR a jeho součástí je Listina
základních práv a svobod.
Vzhledem k tomu, že Ústavní zákony včetně LZPS mají vyšší
právní sílu než zákony, tak tady nastává zásadní problém:
„(3) ….Pokud je
obydlí užíváno také pro podnikání nebo provozování jiné
hospodářské činnosti, mohou být takové zásahy zákonem
dovoleny, též je-li to nezbytné pro plnění úkolů veřejné
správy.“
9.
V tomto případě nespatřuju problém v přítomnosti Městské
policie Vyškov při výkonu
plnění úkolů veřejné správy, tj. stavebního úřadu, ale spíš
v tom, že pracovníci stavebního úřadu ve Vyškově
neoprávněně vykázali z místa jednání paní M. HerXXX,
investorku firmy vč. stavby, jakož účastníka řízení
a v případných nahrávacích zařízeních přítomné Městské
policie Vyškov.
10.
Jedná-li se o dokument „Žádost
o vysvětlení postupu obecní policie,“ (ze dne: 30. 1. 2008)
od Mgr. Freunda, tak k tomuto dokumentu postrádám nejen
vyúčtování od advokáta, ale rovněž i odpověď Městské
policie Vyškov či stavebního úřadu,
kterou má zřejmě advokát, a proto ji zde nemohu vložit (advokáti
Mgr. Freund a JUDr. Pindeš si mezi sebou špatně protokolárně
předali spisy).
11.
Samotná přítomnost policistů pro plnění úkolů veřejné
správy stavebního úřadu by tedy zřejmě ani natolik
problematická být nemusela, jak
tvrdil advokát Mgr. Freund, samozřejmě pokud by náhodou
neproběhla domovní prohlídka, ke které by už bylo zapotřebí
soudní povolení pro účely trestního řízení.
12.
ASPI – Automatizovaný systém právních informací – Obsahuje
všechny právní předpisy vydané na území ČR (včetně předpisů
EU/ES). Vedle aktuálních vydání jsou dostupné také všechny
předchozí verze předpisů.
KONEC
Komentáre
Zverejnenie komentára